Fysiotherapie tijdens de zwangerschap

Fysiotherapie tijdens de zwangerschap

fysiotherapie tijdens de zwangerschap

De meeste klachten tijdens een zwangerschap worden veroorzaakt door de sterk veranderende hormoonspiegel. De zwangerschapshormonen maken de spieren en ligamenten (banden) zachter en weker. Het hele lichaam transformeert, het wordt zachter en bereidt zich zo voor op de bevalling. Minder sterke buikspieren kunnen bijvoorbeeld rugklachten veroorzaken doordat het zwaarder wordt om het lichaam goed rechtop te houden. Veel vrouwen krijgen last van pijn in de lage rug of het bekkengebied doordat de baarmoeder steeds groter wordt en het kindje steeds zwaarder.

Sommige vrouwen hebben last van hoofdpijn, spierpijn en vermoeidheid. Ook door gewichtstoename en verandering van de lichaamshouding kunnen klachten ontstaan.

Fysiotherapie kan helpen om klachten die ontstaan tijden de zwangerschap te verlichten. Je leest hieronder meer over onze behandelmogelijkheden.

Adem en ontspanningstherapie

Een zwangerschap kan je overweldigen bij momenten. Het reguleren van spanning tijdens de zwangerschap, zowel mentaal als fysiek is zeer waardevol. Bewust leren voelen wat er gebeurt in je veranderende lichaam en hier op een adequate manier mee om kunnen gaan. Klachten kunnen ontstaan door te weinig kracht, maar ook door een teveel aan spanning en onvoldoende loslaten. Adem en ontspanningsoefeningen zorgen voor verlichting of verdwijnen van deze klachten. Ook kunnen ontspanningsoefeningen je enorm helpen bij de bevalling.

Massage

Een zwangerschap kan zeer belastend zijn voor het lichaam. Soms voel je je moe en futloos. Het lichaam verandert enorm en ook mentaal kan het intens zijn. Een zwangerschapsmassage kan dan verlichting bieden en weer de nodige energie geven. 

‘Gewone’ rugpijn of bekkeninstabiliteit?

De meeste zwangere vrouwen krijgen rugklachten na langere tijd zitten, staan of lopen. Soms is de rugpijn al ’s ochtends bij het opstaan of bij het draaien in bed ontstaan. Vaak straalt deze zwangerschapsgerelateerde rugpijn uit van de lage rug naar de billen, benen of het schaambeen. Deze ‘gewone rugpijn’ is geen bekkeninstabiliteit en komt bij 75% van de aanstaande moeders voor. De belangrijkste oorzaak daarvan zijn de zwangerschapshormonen. Op tijd rust nemen en ontspannen is heel belangrijk om klachten draaglijk te houden. Maar het is ook van belang om in beweging te blijven, dit houdt je sterk en fit. Ontspanning door (lichte) inspanning! Een sterk en fit lichaam herstelt ook sneller na de bevalling.